Életmód tanácsok kismedence probléma esetén

életmód tanácsok

Az életmódnak jelentős szerepe van a kismedencei problémák kialakulásában, valamint a műtéti eredmények megtartásában. Milyen tényezők segítenek, hogy a tünetek csökkenjenek, illetve ne térjenek vissza?

Táplálkozás, ideális testsúly megtartása, elérése

Ha túlsúllyal küzd, a kismedencéi szervekre nagyobb hasűri nyomás nehezedik, ezáltal a záró funkciók csökkenhetnek és a szervek anatómiai helyezte süllyedhet. A cél az ideális testsúly megtartása és elérése, mely elsősorban az ételeink, italaink megválasztásával, illetve testmozgással érhető el. A testsúlyunk ellenőrzéséhez használjunk BMI kalkulátort.

Táplálkozásunk legyen változatos, a fizikai aktivitásunknak megfelelő kalória és tápanyagtartalmú.

Az étrend összeállításának alapelvei:

  • Kerüljük az olyan ételeket, melyek székrekedést okoznak! (csokoládé, kakaó, fehér lisztből készült ételek, banán, rizs, burgonya)
  • Táplálkozzon rostdúsan!
  • Naponta 5x étkezzünk, a reggelit ne hagyja el!
  • Gyümölcs, zöldségfélék napi többszöri fogyasztása javasolt.
  • Fehérkenyér, finom pékáruk kerülése, helyette magas rosttartalmú teljes kiőrlésű készítményeket válasszon.
  • Magas kalóriatartalmú ételek, italok kerülése (finomított cukrok, magas zsiradék tartalmú élelmiszerek)

Kérje dietetikus szakember segítségét, ha testsúlycsökkenést nem tud elérni.

A hiperaktív hólyag esetében javasolt a hólyagnyálkahártyát irritáló ételek, italok kerülése, azaz a hiperaktív hólyag diéta betartása

Jó minőségű és megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása

A székrekedés megelőzéséhez és a kötőszövet rugalmasságának megőrzéséhez alapvetően fontos, hogy testsúlyától függően napi 2-3 liter jó minőségű ivóvizet fogyasszon (4 dl/ 10 testsúly kg) . Az italok ne tartalmazzanak üres kalóriát, finomított cukrot, alkoholt. Az alkoholos italok jelentős kalóriatartalommal rendelkeznek, ezen kívül a hólyag nyálkahártyáját irritálhatják.

Fizikai aktivitás megőrzése

A jól felépített mozgásprogram tartalmaz állóképességi tréninget, valamint a test mély izomredszerét erősítő speciális tréninget. Segítünk abban, hogy minél aktívabban élhessen és problémái ne akadályozzák a sportolásban, mozgásban.

Heti 3x 1- 1, 5 óra közepes intenzitású, életkorhoz igazodó pulzusemelkedéssel járó sport, un. kardio edzés végzése javasolt.  A talajjal való ütközéssel járó mozgásformák esetében (ugrálás, futás esetén) a medencefenék területére 2-3x nyomóerő hárul. Kismedencei problémák esetén nem javasolt(illetve bizonyos tevékenység segédeszközzel végezhető) : futás, kosárlabda, kézilabda, röplabda, tenisz, tollaslabda, aerobic, ugrókötelezés, trambulin, lovaglás, nagy súlyok emelése, teljes plank gyakorlatok, nagy terpesztéssel járó guggolások, nagy súllyal mély kitörések. Segédeszközzel ezek a sportok is végezhetők, pl. inkontinencia tamponnal, kockapesszáriummal futás, tenisz, lovaglás stb. is lehetséges. Kérje szakértőink tanácsát, az Ön esetében milyen mozgásforma és milyen segédeszköz javasolható.

Ajánlható sportok: gyors gyaloglás, úszás, vízi tornák súlyok nélkül, nem ugrálással járó táncok, a pilates/ jóga/core gyakorlatok bizonyos elemei, biciklizés, görkorcsolya, korcsolya, roller, nordic walking, ellipszis tréner, séta, túrázás

Mélyizmok erősítése: a medencefenék és a vele közvetlen kapcsolatban lévő core izomzat folyamatos karbantartása napi szinten javasolt. Ez az a speciális mozgásforma, amit gyógytornász segítségével tanulhat meg a fizioterápia során.

Helyes testtartás

A medencefenék izmok a szeméremcsont és farokcsont közötti területen helyezkednek el, lezárják a kismedence kimenetét. Ez egy tenyérnyi izomlemez, mely abban az esetben működik jól, ha nincs túlfeszített vagy túlnyújtott állapotban. A testtartás is hatással van az izom működésére, ugyanis az élettanitól eltérő   testtartás előre vagy hátra billenti a medencét, ezáltal az izom hossza nő, vagy csökken. Egyik helyzet sem kedvező, az izom működése zavart szenved. Ezért fontos ülés, állás során figyelni arra, hogy a medence élettani helyzetét megtartsuk. A túl magas vagy lapos talpú cipő viselése is hatással van a testtartásra, a medence helyeztére, ezáltal a medencefenék izomzatra is. A közepes (2-5 cm) magas sarkú cipőket válasszon, ha hosszabban áll vagy jár.

Helyes vizeletürítési és székletürítési szokások kialakítása

  • A vizelési ingert ne nyomjuk el, ne késleltessük az ürítést!
  • Nők a WC deszkára üljenek rá és lazítsák el az izmainkat, enyhén törzsdöntésben és támasszák meg a combjukon a karjainkat, lazítsák el minden izmukat.
  • Ha idegen helyre készülünk, vigyünk magunkkal fertőtlenítő kendőt, és fertőtlenítsük le az ülőkét és üljünk rá az ülőkére!
  • Férfiak kényelmes alsónadrágot, nadrágot hordjanak! A vizeletürítés minél lazább ruházatban történjen, ne legyen akadályozott a vizelet útja!
  • Székletürítéshez használjunk „kaki sámlit”, mellyel biztosítható a medencefenék izmok ellazulása a székeléshez!

Mentális egészség, stresszkezelés

Sok esetben a betegséghez fizikai és lelki trauma is társul. Előfordulhat, hogy a sérülései súlyosak, előfordulhat, hogy az eddigi kezelések, műtéti beavatkozások sikertelenségét lelkileg nehezen dolgozza fel. A mentális egészség megőrzése, visszaszerzése különösen hangsúlyos a kismedencei problémák kezelésében. Fontos tudnia, hogy a legtöbb esetben nem az Ön hibájából alakultak ki a tünetei. Mikor kérjünk segítséget?

  • erős bűntudat a betegség kialakulásával kapcsolatosan
  • traumatikus szülésélmény
  • erős, bénító félelem a vizsgálatoktól, beavatkozásoktól, mely megakadályozza, hogy orvoshoz forduljon
  • folyamatosan fennálló alvászavar
  • erős szorongás
  • depresszió
  • elhúzódó párkapcsolati krízis, szexuális inaktivitás a kismedencei problémák miatt
  • súlyos kötődési problémák a gyermekével

A kismedencei nehézségeknél az intim szféra is érintett, ezért indokolt, hogy a problémákkal magasan képzett szakemberekhez forduljon.  A pszichoterápia felelősségteljes beavatkozás a lélek működésébe. Ugyan olyan komoly felkészültséget igényel, mint a fizikális problémák gyógyítása. Ezért javasoljuk pszichoterapeuta végzettségű orvos vagy pszichológus felkeresését a felsorolt problémák estében.

Szexuális együttlét

Sok a félelem és a bizonytalanság, szabad-e nemi életet élni kismedencei problémákkal?

A szexuális együttlét általánosságban segíti a betegségek gyógyulását, tévhit, hogy rontana akár a süllyedéseken vagy az inkontinencián. Megtalálhatók azok a módszerek és eszközök, mellyel biztosítható az örömteli szexuális élet. Általánosságban elmondható, hogy a rendszeres nemi élet segíti a kismedencei betegségek gyógyulását. A szexuális izgalom reflexesen vérbőséget, izomösszehúzódást okoz, majd az orgazmus hatására az izmok ellazulnak, ezáltal segíti a kismedence egészségének megőrzését. Ha bizonytalan a saját problémája esetén a szexuális élettel kapcsolatosan, kérje a szakembereink tanácsát, készséggel állnak rendelkezésére ezekkel a kérdésekkel kapcsolatosan is.

Tisztálkodás

A húgycső, hüvely és végbél nyálkahártya lemosása tiszta vízzel történjen. A mosakodó gélek, intim szappanok szárítják a nyálkahártyát, ezért kis mennyiséget használjunk, lehetőleg minél kevesebb adalékanyagot tartalmazzanak, majd alaposan öblítsük le és puha törlőkendővel dörzsölés nélkül szárítsuk le a nedvességet. Szexuális együttlét után javasolt vizeletet üríteni és vízzel lemosakodni.

Munkavégzés, súlyok emelése

Ha ülő munkát végez, 40 percenként álljon fel és mozgassa át magát. Ülésnél figyeljen a helyes testtartásra, medence semleges helyeztére, a monitor magassága szem magasság vagy alatt max. 10 cm-re legyen. Komolyabb panaszok, tünetek esetén, ha fizikai munkát végez, mely nagy súlyok emelésével jár, kérje szakértőink tanácsát, milyen nagyságú súlyt emelhet, esetleg szükséges-e segédeszköz, mellyel védheti magát. Különösen fontos az állás, ülés, járás fizikai terhelés felépítése műtéti beavatkozások után.

A korai műtét utáni időszakban 1-2 kg emelés javasolt, hat hét után a beavatkozás típusától és a medencefenék izomerejétől függően fokozatosan növelhető a súly nagysága egy bizonyos határig.

Visszahívást kérek